onsdag 2. september 2009

Blinke-seg-inn-i-rundkjøringer-debatten i Søra!

I søra har leserne klart å få til en hel debatt om rundkjøringer, blinking inn og ut og (manglende) kjøreopplæring, og som vanlig er det undertegnede som er målskive for bygdatullingenes raljeringer.......

da kan det sannelig være interessant å gi til beste en fersk observasjon, fra i dag den 2- september 2009, ca klokka 14:20.

Etter å ha transportert den hulde viv til viktig og samfunnsnyttig arbeid, kommer jeg kjørende nedover mot rundkjøringa ved Domus. Foran ligger en bil som setter farten ned og ned, jo nærmere rundingen i veien han kommer.

Han skifter fil til venstre fil i en lang, glidende skråbevegelse, ingen lysblink.

Rent innstinktivt slakker jeg litt av og blir årvåken, slike karer har jeg sett før!
Jeg ligger rett bak når vi skal inn i rundkjøringen, jeg har tenkt meg nedpå Domus.

Jeg mener selv at jeg behersker rundkjøringer nå, etter at en viss mann strødde dem over hele nedre del av dalen, alt etter hvor kaffekoppen hadde stått på reguleringskartet.....

Vi blir stående noen sekunder, det er trafikk inne i rundingen. Så slipper den foranstående clutschen og glir s.a.a.k.t.e. inn i rundkjøringen, så langt, så bra, det er ingen annen trafikk.

Men midt inne i rundingen, på høyde med første kryssende vei, ser det til at han kommer på noe!
Han har glemt å blinke!!

Midt inne begynner han å blinkje seg INN!

Deretter kjører han forbi avkjørsel nedover dalen og innpåkjørsel til Domus, og nå blir det stopp! For det er trafikk i MOT!

Selv har jeg blinket meg ut til høyre, skiftet fil og blinker fortsatt til høyre og tar av mot Domus-rundkjøringen, alt mens jeg forsøker å beholde oppmerksomheten mot veien.

For bak meg er det blitt et lite kaos! Inn-blinkeren har også tenkt seg nedpå Domus, men skjønner ikke at han er i ferd med å kjøre mot fartsretningen! Bilene som kommer i mot og som er riktig plassert på tur oppover dalen, skvetter unna til hver sin side, så godt de kan, og slipper den forvirrede fram, slik at han kan fortsette å kjøre MOT fartsretning.

Det gikk visst bra, han fortsatte øyensynlig videre mot fartsretning i feil fil, på feil side av veien og kjørte ned oppfarten fra parkeringplassen på Domus, fortsatt mot skilting og fartsretning!

Nå vel, det så ut til at han kom seg nedpå parkeringsplassen, selv svingte jeg i motsatt retning, jeg tok ikke sjansen på parkering i nærheten av den derre!

At det går bra skyldes nok de av oss som BOR HER, i de mer urbane strøk av dalen!

For det må være helt klart, denne sjåføren var det som går under merkelappen "en bøgdar", en som verken er lokalkjent eller som kan trafikkreglene.

Han er helt sikkert bosatt et godt stykke ovafor Fannrem til og med, for Fannremsbyggen er bare NØDT til å handle endel på Øra de, rett som det er, etter at vi tok nærmest monopol på all daglighandel nedpå Øra!

Så det var nok uten tvil en togentusiast og tilhenger av EN skole ett eller annet sted, sikkert bosatt i Meldal Kommune et eller annet sted!

Kort og godt det derre bare må være en av blink-deg-inn-i-rundkjøring-tilhengerne fra nettdebatten i Søra, som plutselig har fått for seg at han ikke bare skal sitte å SKRIVE om kjøring i rundkjøringer, nei nå skal han jagge prøve det og!

Også ble det urbane sjokket i møtet med barske og forvirrende forhold i det urbane sentrum for mye! Det ble for mye å holde orden på, på en gang, slik at han fikk sanne at det er hold i det gamle ordtaket "faktorenes orden er slett ikke alltid likegyldig!"

Tør vi forelå bussen neste gang?

Eller i alle fall, la være å tenk så mye på BLINKINGEN, det er viktigere å forsøke å følge med og finne ut hvor gatene fører hen, for det er for seint! Noen burde sette opp et Web-kamera til allmenn underholdning.

God bedring.

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten