.... er det som driver og strør gatene med
humper nedpå Øra`?
Vi trodde det var slutt på
uskikken med å bestrø gatene med humper, tett i tett, når man legger ny asfalt.
Vi trodde det ble slutt på dette når
Møkkelgård gikk over i det private næringsliv.
Han var som kjent besatt av slike humper, bare i nedfarten ned til
OTI-sentret klarte han å legge hele 6 humper! Og det på en strekning på et par hundre meter!
Vi kjørte en
tur på
Ner-Øra, Kåresgate, Bekkfaret, Fjordgata og den gamle Trondheimsveien.
Kåresgate er jo en gammel humpe-skandale, der
ligger det et lite 10-talls humper. Nå er det jo ikke akkurat
gjennomfarts-trafikk i Kåresgata, det er LENGE siden nå at dette var hovedgata på Orkanger.
I tillegg er det enveiskjørt halve strekningen. Trafikken er minimal, det bør holde
med 1 dump, som en
liten minneoppfriskning i den enveiskjørte delen av gata, og kanskje en til litt lenger nede.
Fjordgata: her er det ny asfalt, den er nå ødelagt av 7 humper som er strødd nedover gata uten noen PLAN. Det holder med
EN HUMP, og ikke i kryssene, men midt på en strekning, i krysset har vi annet å tenke på enn humper!
Bekkfaret er også oppgradert i de senere år og er strødd med humper, her holder det også med
EN HUMP noenlunde midt på veiløpet.
I den gamle innfartsveien, Trondheimsveien, teller vi også 6 - 7 humper, i
form av
opphøyde fotgjenger-overganger som ble så umåtelig populære
hos Møkkelgård,
forrige gang det ble kritikk mot dette uvesenet.
Det utrolige var at man
plutselig fikk slik omsorg for
fotgjengere på Orkanger og begynte å bygge dem! Og det utrolige er at det er behov for hele 7 slike overganger på strekningen
fra Grytting til Bekkfaret, en strekning hvor det ikke er MANGE
fotgjengere!
På en rask rundtur teller vi mer enn 23 trafikkhumper, i et område med minimal biltrafikk. Foreligger det trafikktellinger før en begynner å spre humper til ca 100 000 stykket?
Minst 18 av disse humpene er malplassert og overflødige.
De bør fjernes snarest mulig. Ser en på de
opphøyde fotgjenger-overgangene, er de etter ca 10 år i ferd med å gå i oppløsning. De bør også fjernes.
Det at de er i ferd med å gå i
oppløsning illustrerer et annet faktum, som er ukjent for folk flest :
Like stor belastning som HUMPEN får, får også de bilene som passerer, dermed er dette en illustrasjon på unødvendig slitasje på skattebetalernes biler, uten målbar trafikksikkerhets-gevinst!Vitsen med humper er ikke å TVINGE folk, vitsen skal være å gi en påminnelse, uten at folk blir sure av det!
Som det nå er, har noen tatt opp en mislykket politikk
fra 1980 - 90 tallet og gitt seg til å
ØDELEGGE nylagt asfalt!
Ansvarlige må ta tak og rydde opp, for dette har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre, det er pengesløseri og demonstrasjon av inkompetanse.
For å
få et bedre trafikkbilde, må vi alle være villige til å ta et tak, vi må dra i samme ende av tauet.
Da hjelper det ikke å provosere og irritere folk, da hjelper det ikke implisitt å hevde - ved denne
overdrevne humpe-byggingen - at folk er noen drittsekker som VIL kjøre med andre mennesker!