tirsdag 19. mai 2009

Hvem i svarte.......

.... er det som driver og strør gatene med humper nedpå Øra`?

Vi trodde det var slutt på uskikken med å bestrø gatene med humper, tett i tett, når man legger ny asfalt.
Vi trodde det ble slutt på dette når Møkkelgård gikk over i det private næringsliv.
Han var som kjent besatt av slike humper, bare i nedfarten ned til OTI-sentret klarte han å legge hele 6 humper! Og det på en strekning på et par hundre meter!

Vi kjørte en turNer-Øra, Kåresgate, Bekkfaret, Fjordgata og den gamle Trondheimsveien.

Kåresgate er jo en gammel humpe-skandale, der ligger det et lite 10-talls humper. Nå er det jo ikke akkurat gjennomfarts-trafikk i Kåresgata, det er LENGE siden nå at dette var hovedgata på Orkanger.
I tillegg er det enveiskjørt halve strekningen. Trafikken er minimal, det bør holde med 1 dump, som en liten minneoppfriskning i den enveiskjørte delen av gata, og kanskje en til litt lenger nede.

Fjordgata: her er det ny asfalt, den er nå ødelagt av 7 humper som er strødd nedover gata uten noen PLAN. Det holder med EN HUMP, og ikke i kryssene, men midt på en strekning, i krysset har vi annet å tenke på enn humper!

Bekkfaret er også oppgradert i de senere år og er strødd med humper, her holder det også med EN HUMP noenlunde midt på veiløpet.

I den gamle innfartsveien, Trondheimsveien, teller vi også 6 - 7 humper, i form av opphøyde fotgjenger-overganger som ble så umåtelig populære hos Møkkelgård, forrige gang det ble kritikk mot dette uvesenet.
Det utrolige var at man plutselig fikk slik omsorg for fotgjengere på Orkanger og begynte å bygge dem! Og det utrolige er at det er behov for hele 7 slike overganger på strekningen fra Grytting til Bekkfaret, en strekning hvor det ikke er MANGE fotgjengere!

På en rask rundtur teller vi mer enn 23 trafikkhumper, i et område med minimal biltrafikk. Foreligger det trafikktellinger før en begynner å spre humper til ca 100 000 stykket?

Minst 18 av disse humpene er malplassert og overflødige.

De bør fjernes snarest mulig. Ser en på de opphøyde fotgjenger-overgangene, er de etter ca 10 år i ferd med å gå i oppløsning. De bør også fjernes.
Det at de er i ferd med å gå i oppløsning illustrerer et annet faktum, som er ukjent for folk flest :

Like stor belastning som HUMPEN får, får også de bilene som passerer, dermed er dette en illustrasjon på unødvendig slitasje på skattebetalernes biler, uten målbar trafikksikkerhets-gevinst!

Vitsen med humper er ikke å TVINGE folk, vitsen skal være å gi en påminnelse, uten at folk blir sure av det!

Som det nå er, har noen tatt opp en mislykket politikk fra 1980 - 90 tallet og gitt seg til å ØDELEGGE nylagt asfalt!

Ansvarlige må ta tak og rydde opp, for dette har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre, det er pengesløseri og demonstrasjon av inkompetanse.

For å et bedre trafikkbilde, må vi alle være villige til å ta et tak, vi må dra i samme ende av tauet.
Da hjelper det ikke å provosere og irritere folk, da hjelper det ikke implisitt å hevde - ved denne overdrevne humpe-byggingen - at folk er noen drittsekker som VIL kjøre med andre mennesker!

4 kommentarer:

DeWalter sa...

Vel
For oss som bor i Fjordgata oppleves ikke dette som et problem. Før asfalten kom i fjor ble det kjørt i ufattelige hastigheter i denne gata. Ny asfalt gjorde ikke den saken bedre. Men nå med disse humpene på plass går det i anstendig hastighet ihvertfall. Plassering av humpene kan kanskje diskuteres..

ErikP sa...

He he

Her hvor jeg bor har det vært strødd med fartsdumper i EI gate.
De kom for 25 år siden.

Den hadde opprinnelig gjennomkjøring til industriområde, så det var kanskje en slags unnskyldning.

Nå har det vært en blindvei uten gjennomfartstrafikk i 20 år. I så måte ligner det på Fjordgata.

Fra kjøkkenvinduet ser jeg daglig at det kjøres fort. Det blir verre hver gang en ungdom kjører opp, inntil det rorer seg.

Det er nesten UTEN unntak de som bor her som kjører, og UTEN UNNTAK de som bor her som bryter 30-kilometers grensen.

Jeg vedder en god del på at det er akkurat slik i Fjordgata også!

Da hjelper det nok mye, og en kunne ha spart både mye penger og mye irritasjon på at folk var mindre FEIGE og konfronterte de som bryter fartsgrensen, det er nesten alltid de samme som går igjen.......

Men slik er nordmenn, feige. Vi overlater det til et ansiktsløst vesen, kommunen eller staten i stedet for å opptre med litt mot, og si fra til de som trenger det.

Det er utrolig effektivt!

ErikP sa...

Bare for å nevne en liten sak nht fartsdumper:

Det har alltid vært de samme kjærringene som maser om dette....

Men når de SELV er ute å kjører, så HOPPER de over dumpene - jeg kunne lage film om dette fra kjøkkenvinduet!

Så det blir enkelt dette, på seg selv kjenner en andre - DERFOR krever en fartsdumper!

Åsså kjenner man ikke begrensningens kunst - det blir FOR DUMT med 7 fartsdumper på 350 meter, det skjønner da selv et barn!

Tenk på at dette skal ligger der å irritere i minst 25 år, og om dere ikke lærer å bregerense farten deres med færre dumper og på kortere tid enn DET, da lærer dere det aldri.

ErikP sa...

Artig observasjon:

I dag har vi mottat føgende stemmer på de UHØYTIDELIGE avstemningene:

En stemme for å beholde alle fartshumpene på Ner-øra

En stemme for at Fannrem ikke får for mye av orkdalens ressurser.

Og EN stemme for at Orkdaln slettes ikke skal deles ved Follobrua.

Resten kan dere regne ut selv!
:-)

 
Blogglisten