fredag 22. mai 2009

Mordersnegler

Sitat:
"Ny invasjon av brunsnegler på Orkanger
Noen regndråper torsdag lokket tusenvis av brunsnegler opp av bakken og ut på plener og gater på Orkanger. Karin Røli plukket 704 av de sleipe jævlene i løpet av to runder ute. "

Jeg undres, ER det virkelig de spanske Iberiasneglene vi ser avbildet? De eneste sneglene jeg har sett (så et par på en inspeksjonsrunde ved hermetikken seint på kvelden for Himmelspretten) er faktisk av den gode, gammeldagse svartsnegletypen, den vi hadde da jeg var ung.

Det jeg har sett av bilder i avisene - i allefall lokalt i år, har IKKE vært Iberiasnegler.

Denne snegletypen var vanlig, og var god mat for PINNSVIN, som holdt til under utbygg på Orkanger i gammle dager, før bilene tok livet av dem.

Dersom det er slik at det også har blitt flere av den gamle typen snegler, kan jo det ha sammenheng med et par milde vintre, eller at utyskene rett og slett er blitt ivrigere til å formnere seg de og!

Er det noen som har undersøkt dette skikkelig, eller er det slik at panikken har grepet folk, og at man skriker IBERIA-snegl, hver gang man ser ei vanlig snegle?

Vet Karin Røli forskjell?

Kan noen komme opp med bilder av begge de aktuelle snegletypene, slik at vi andre vet forskjell? Jeg husker godt at de gamle sneglene også var slimete og ubehagelige å ha på besøk i jordbæråkeren, om de ble for mange, i så måte er de like både de nye og gamle. Men i gamle dager fantes det altså en stødig hagearbeider som åt dem like fort som de kom, Fru Pinnsvin!

Jeg tror nå at den fruen ville ha tatt de nye spanske også, og hjelper ikke det er det et annet håp for dyre-interesserte, nemlig Moskusanda!
Dersom man skaffer seg et par slike og stekker halefjæra, så de ikke flyr vekk, og slipper løs på en sneglekoloni, går alle snegler ned på høykant, og moskusanda spiser iberiasnegler, de kan jo FLY og har nok hatt kontakt med slike godsaker på turer nedover spanialand fra gammelt av!

Lykke til med å bekjempe svineriet, enten det er de gode gamle, eller nymotens spania-import!

5 kommentarer:

DeWalter sa...

Er det slik at du betviler om Karin Røli ser forskjell på en vanlig svartsnegle og en brunsnegle? Vi kan jo legge en av de brune variantene på trappa di, slik at du får bedømme selv:-)

De er nok brune ja

ErikP sa...

Jeg bare ser bilder i avisa og på nettet, og DER ser de ikke forskjell.

Og jeg har ikke sett de brune enda i år.

Karin Røli ser nok forskjell, det er derfor det ble skrevet som et SPØRSMÅL.

Og det er vel viktig at folk ikke får panikk hver gang de ser en snegl? Hans burde legge ut et bilde på Orkanger Vel

Send et bilde du, Hans Kringstad pekte jo på at det mest sannsynlig er straffbart å gjøre det du antyder, det var jo noen som vilkle kjøre dem til Fannrem!
:-)

Send et bilde av begge arter så skal jeg legge de ut her, i almennkunnskapens interesse!

DeWalter sa...

Jeg har, som du, heller ikke sett noe til brunsneglen i år. Men så mange tidligere år. Men jeg skal ta bilde av de når jeg ser en, og sende til deg. Jeg tror dessverre ikke de er utryddet ennå.

Jeg skal holde meg for god til å plassere de i hagen din, eller lengre opp i bygda for den saks skyld.

ErikP sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
ErikP sa...

Vi må håpe på en gammeldags "russisk" vinter igjen!

Nyttårsaften 1979 tror jeg det var, hadde vi under 30 kuldegrader her på Orkanger.

Det var nok ikke mange snegler eller annet kryp for den del som overlevde den vinteren!

Undres: Vet noen om pinnsvinet tar de nye sneglene? De spiser jo gammelsorten som bare det!

 
Blogglisten