mandag 24. august 2009

Sikring!

Fra Sør-Trøndelag :
"Sikring 21.08.09 - 23:13
Jeg ser at en "Som ogsaa er opptatt av sikkerhet" hevder at det er veieier som er ansvarlig for sikring hvor jernbane krysser veg. Den gangen Thamshavnbanen var operativ var det to steder hvor det var bomvakter som sperret vegen hver gang det kom et tog.. Den ene var like soer for Fannrem stasjon, den andre var ved Gjoeloeyen. Jeg vet ikke hvem som betalte disse bomvaktene, men hvis det er slik som "Ogsaa opptatt av sikkerhet " hevder, at det er felles regler for dette over hele verden, saa maa vel den samme instans ( Thamshavnbanen eller veieier) soerge for den samme sikring i dag ogsaa.
Av: Ottar Roenning "


Du har helt rett Ottar!

Dvs det var hele 3 krysningspunkter for vei som var sikret med bemannet bom.
Den ved Fannrem stasjon har jo selvsagt vi på Orkanger sørget for å glemme for lenge siden!


Men de to lenger nede, ved Gjøløyen og nede ved nedkjørselen til Thamshavn stasjon inne ved Thamshavn - de var bemannet. Legg merke til at det fremdeles står hus ved alle disse stedene, nær ved banen! Der bodde bomvaktene, tett på, slik at de rakk å løpe ut og åpne bommen når toget kom i full fart!!

Ved Thamshavn bodde min moromor og morfar, morfar hadde jobben først, når han ble uføretrygdet som følge av hjerte-lidelse, fikk mormor overta jobben, slik at de hadde en plass å bo...... De var ansatt på Salvesen & Thams Communications Aktieselskab, jeg er sikker jeg kjenner en kar som har berget dokumentene og kan legge fram detaljer....

Et rimelig krav ville være å ansette henholdsvis fannremsbygg og orkangerbygg, fast for å ta bolig og gjenopprette bomvakta - det skal jo være historisk korrekt må vite! Og i tillegg konduktør med rødt flagg, for sikkerhets skyld!

Veieier hadde ingenting med dette å gjøre, dette var det banen aleine som sto for, men DET faktum passer det selvsagt å underslå i vårt århundre!
Tilhengere av rettstaten er bare tilhengere så lenge de kan tilpasse terrenget til kartet sitt!

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten