mandag 17. august 2009

Debatt : skal Orkanger Vel ha politimyndighet?

Sitat Hans Kringstad :

"Hei!

Du har publisert et anonymt innlegg som inneholder en rekke usannheter rettet mot meg personlig. Selvsagt har ST avvist dette som leserinnlegg. Det viser at STs redaktør tar ansvaret sitt seriøst. ST ville ha blitt felt i Pressens Faglige Utvalg om de publiserte dette oppkoket.

Jeg har tjukt skinn, men jeg vil diskutere min egen person med folk jeg vet hvem er. Du misforstår fullstendig hvis du tror at jeg skal tåle anonyme løgner om anklager bedre enn andre fordi om jeg jobber i ei avis. Jeg skriver under med navnet mitt når jeg skriver om folk, enten det er i VG eller i ST.

Jeg diskuterer ikke meg selv offentlig med en person som fritt får spre løgnaktige påstander under dekknavn. For alt jeg vet kunne jo du ha diktet opp dette innlegget selv.

For øvrig: Ledervervet i Orkanger Vel har stått til disposisjon ved valg gang på gang både for Erik Prestmo og mødre som synes jeg er for streng med avkommet deres.
-- mvhHans Kringstad"


Tilsvar Erik Prestmo :

For det første Hans, det å diskutere min egen person og forsvare meg mot anonyme innlegg er noe JEG må drive på nesten daglig i den avisa du skryter av, der har inntil halvparten av innleggene enkelte dager vært anonyme angrep på meg.... så mye for seriøs journalistikk - det gjelder tydeligvis ett regelsett for DEG et annet for MEG.

Så til saken:

"Fabrikert selv? Hans nå må du ikke henfalle til konspirasjonsteorier!

Jeg sitter her med en datostemplet mail, fra folk jeg kjenner vanvet på og som jeg for øvrig kjenner som oppegående personer, og som føler seg TRÅKKET på!

Det synes jeg både du og jeg skal ta litt høytidelig, og du må nesten ta inn over deg at din jobb som journalist i VG kanskje "skremmer" de som jobber i Søra......

Det betyr ikke at du kan bare ture fram, uten å forvente motbør.

Jeg benytter med av samme selvfølgelige mulighet som VG og Morken, når jeg legger ut anonyme innlegg, så lenge jeg kjenner navnet til skribenten og kan dokumentere det - ved behov, men det skal mere til enn at en som føler seg tråkket på, etter selv ha tråkket på andre krever å få vite navnet.... Greit?

JEG ANTYDET TIDLIG I DENNE FØLJETONGEN OM HERMETIKKEN (LEGG MERKE TIL AT INGEN STØTTER HÆRVERK!!!) AT ORKANGER VEL OG ORKANGER 2000 - 2009 SELV HAR BIDRATT, VED Å ARRANGERE ALKOHOLSALG OG FEST I HERMETIKKEN. DET STÅR JEG PÅ, OG MENER MAN 7 VI SELV SKAL VÆRE LITT FORSIKTIGE MED Å KRITISERE UNGDOMMEN, SPESIELT OM EN ELLER BEGGE PARTER ER NOE REDUSERT PGA INNTAK AV STERKE SAKER - SLIKT BØR VENTE TIL DAGEN ETTER, ETTER Å HA TENKT SEG GODT OM OG ETTER Å HA DRUKKET STERK KAFFE!

Nå går du ut i samme stil om en benk. Det er slått i stykker mange benker langs Orkdalsveien de siste 25 år, benker og blomsteroppsatser, og ved ett tilfelle ble alle nyplantede trær brutalt kappet ned, for over 20 år siden - det kom overskrifter, men ikke krav om angiveri som nesten minner om Terboven.

Jeg tror du skal roe LITT ned jeg Hans!

I aller beste mening til DITT velbefinnede.

Erik Prestmo"


Nytt sitat Hans Kringstad :

"Kjære Erik Prestmo.

Nå må du ikke sette ny personlig rekord i dobbeltmoral.

Mailen din er sterk kost fra en mann som ville legge ut navn og bilder av mistenkte ungdommer og bruke orkangervel.no som gapestokk, og som i tillegg slår til lyd for borgervern. Jeg er imot begge deler.

Du kunne ha fabrikert innlegget selv, for å illustrere et av problemene med anonyme angrep. Jeg sier ikke at du har gjort det.

Jeg er anklaget for ting jeg verken har sagt eller skrevet, og jeg er ikke interessert i å diskutere på dette nivået. Det vil trolig ramme de aktuelle mødrene og ungdommene hardere enn det rammer meg. Men jeg har også egne barn å ta hensyn til.

Du vet selv at mye av det som står i innlegget er løgn. Sammenhold det de anonyme (er det en eller mange?) påstår jeg har skrevet på nettet med det jeg faktisk har skrevet. Det er tøv fra ende til annen. Så enkelt er det.

Jeg har gjort det motsatte av å kalle alle pøbler og skjære alle over en kam.

Jeg har gjort det motsatte av å ringe foreldre i "hytt og gevær."

Jeg har ikke konsekvent kontaktet mødre.

Jeg har ikke opptrådt ubehøvlet

Jeg har tvert imot brukt nesten all fritida mi på å skape trivsel - og til slutt prøve å luke ut de få ødelegger for alle andre når andre tiltak ikke nytter.

Du må gjerne sammenligne meg med Terboven når jeg forsøker å få folk til å si fra om hvem som står bak.
Men du kan jo følge din egen filosofi og legge ut navn på mistenkte på bloggen din. Du kjenner navnene nå, siden du kjenner identiteten til "irriterte mødre".

Festen i Hermetikken skal vi vurdere. Det har allerede stått på nettsida vår.


Hans"



Tilsvar fra Erik Prestmo :

"Jeg har ikke slått til lyd for borgervern. Jeg er motstander av det, og har gjennom flere år krevd kraftig og avgjørende innsats fra politiet for å komme alle tilløp til den slags i forkjøpet.
Tvert i mot, det er du selv som har slått til lyd for det på Vel'ets sider........

Du sier nok at jeg har fabrikert innlegget selv, det ser du klart dersom du leser deg selv med samme sinn som du leser meg..... Jeg tviler ikke på at DU kunne ha fabrikert en mail, jeg kan ikke det, men JEG har orginalmailen!

Jeg har respekt for at foreldre velger å ikke stå fram av hensyn til sine barn, det er DERFOR jeg tillater dette åndehullet, det dreier seg om frustrerte personer, som har blitt avvist uten å ha blitt lyttet til av DEG, og dermed har du avvist dem helt alene i Orkanger Vel's navn. De har også blitt avvist av Sør-Trøndelag, som muligens er en smule redd arbeidsplassen din. DET er ikke jeg personlig.

Lykkeligvis for foreldrene avviste politiet klagen din, og henla saken som "small potatoes" det burde du også gjøre. I stedet for å krisemaksimere en eldre benk nå, og ettersom du tydeligvis vet hvem denne gutten er (ikke vanskelig for jamnaldrende å regne ut hvem du sikter til, og vi har begge to barn i samme alder.......) så burde du heller ta en PRAT med ham i rolige former.

Dersom du har rett, er det viktigere å finne ut hvorfor dette ble gjort, enn å politianmelde, eller reparere en noen år gammel benk. (Jeg kjenner en kar som kunne ha reparert den benken der, nærmest gratis!) For er det slik som jeg frykter at man koker over av sinne ved å se navnet til Orkanger Vel på en benk og sparker ut, så har DU bidratt til å skape dette sinnet Hans. For både du og jeg vet at du hadde entelefonrunde, hvor du tok med deg arbeidsmetoder fra jobben. Du er kanskje ikke klar over det, men det ER ubehagelig å bli oppringt av en representant av din yrkesgryppe, når dere SKAL ha et svar.

Litt ydmykhet er på sin plass. Du er offisiell representant for Orkanger Vel når du holder på med dette. Det er 400 andre som ikke skal ha sitt navn dratt inn i dette.....

Også har du misforstått EN viktig detalj :

Dette handler ikke om DEG.... ikke MEG heller. Det handler om hvordan foreldre oppfatter det å bli oppringt av deg. Det er DERES virkelighetsoppfatning her. De sier selv at de føler avsky for Orkanger Vel. De sier de ikke kommer til å støtte foreningen og ikke stløtte arrangementer. Det KAN bety at de i stedet for å være positive, nå begynner å motrabeide Vel'et. Det vil jeg tro bekymrer de øvrige i styret. Det BURDE bekymre deg.

Også er jeg opptatt av et formelt forhold : Har styret i Orkanger Vel behandlet og godkjent at du tar deg retten til å drive politimessig etterforskning i deres navn? Det tror jeg ikke, og det burde mane deg til en mye større grad av forsiktighet når du gjør utspill og henger ut lett gjenkjenbare personer uten å ha fnugg av bevis!
Alle vi som har barn i aktuell alder vet nok godt hvem du sikter til, det gjør kanskje ikke styret, men det er ikke tillatt å rette anklager mot sakesløs person i det offentlige rom, det er heller ikke slik at en og samme person har anklage, etterforskning og domsrett i Norge. Ikke i det virkelige Norge, selv om man lett kan forledes til å tro det når man leser våre tabloidaviser. Arbeidsmetoder derfra kan muligens passere i grove kriminalsaker. De passer ikke inn i et bitte lite lokalsamfunn ved Trondheimsfjorden. DE passer for øvrig EGENTLIG ikke inn noen steder.

Du burde gjøre noe for å korrigere situasjonen, i stedet for å bruke verdifull tid på MEG, det vet du jo ikke nytter allikevel.

Erik Prestmo"

Hans gir seg ikke han :


"Her er en liten påminnelse i tilfelle du har glemt det - fra gjesteboka 4.juli i år.

Jeg har opptrådt ryddig og tålmodig overfor både ungdom og foreldre i mange år. Men grensa ble nådd i sommer da jeg først ble løyet opp i ansiktet og skjelt ut av en av de fornærmede rett etter herjingene, og deretter angrepet og truet med juling av en annen.

Og siden du kommer med antydninger: Jeg var edru, men det var verken Txxxxxx Xxxx eller Axx Xxxxxxxx.

Dette er ment til deg, og ikke til bloggen din. Jeg er fortsatt motstander av å publisere navn. Det kan du berolige de irriterte mødrene med.
-- mvhHans Kringstadmobil 90548998"






Tilsvar til Kringstad :


"Nå går du helt over stag Hans!

Du ser ikke ut til å begripe at dette var to helt forskjellige, uavhengige saker!

Tidligere i sommer hadde vi å gjøre med IDENTIFISERTE gjerningsmenn, mennesker som var observert og vitnefast. Det var en direkte konfrontasjon mellom deg og en eller to av disse ungdommene, min respons var en reaksjon på ensidig informasjon fra din side. Den reaksjonen var før øvrig basert på dine egne utsagn, utsagn som det nå stilles spørsmålstegn ved, og det tar jeg til etterretning alle saker har minst to sider, også muligens oppfatning av hvem som hadde og ikke hadde nytt alkohol...... det siste er ikke noe stort poeng for MEG, det som har skjedd har skjedd. Og det har blitt rolig i Hermetikken har det ikke?

Men nå gjør du dette til noe helt annet. Du tar deg politimyndighet eller rettere sagt du tror du kan gjøre det, det vil altså si at du tar deg "VG-myndighet". Det holder ikke i et lite offentlig rom som Orkanger tross alt er. Du KAN IKKE drive offentlig etterforskning i Orkanger Vels navn!

Min sønn identifiserte den ene av dine hovedmistenkte på to sekunder, og hans antakelse stemmer med det du nå skriver. Så du må ikke tro at du ikke publiserer navn, DET gjør du i praksis, det SKJØNNER du, og DET prøver du å benytte deg av - i en fillesak.

Men min sønn hadde en nyttig saksopplysning - da jeg tok opp dette med ham for å forsikre meg om at MIN ikke hadde deltatt i gymnastikk-øvelser i Orkdalsveien :

"Da kan det ikke være Txxxxxx som har gjort dette, for han tryna før klokka 11 på privatfest den kvelden. Han kom seg ikke ut i det hele tatt den kvelden. Fikk høre det av en kamerat på Skype i går......." (det var altså kvelden FØR du gikk ut på nettet med denne saken at han hadde denne informasjonen.....)

Guttungene er ualminnelig godt informert om hverandres gjøren og laden i disse dager, det er PC, det er mobil, det er SMS og det er Skype og nettfora..... og når de blir irritert på en Steinaldring, går budskapet ut, og hvem som helst kan finne på å slå igjen, når som helst.

Det er selvsagt ikke godtagbart, men vi var ikke bedre på min tid heller og gjorde det samme. Jeg minnes vi holdt en sur gammel gubbe i trim i årevis ved å terge ham til å løpe Orkanger rundt etter oss - inntil hjertet plutselig sa takk for seg. Jeg vil tro at du har lignende artige historier fra oppveksten.

Du bør unngå å bli den nye Maratonløperen Hans!

PS jeg bruker selvsagt materialet du sender meg som grunnlag for Bloggen, dette har offentlig interesse, men jeg stryker selvsagt navn!





Og jeg tror ærlig talt at du har feil gjerningsmann, lag nå ikke en Moen-sak ut av dette er du snill, til det er det du ellers driver med på sidene til Orkanger Vel alt for viktig, du setter hele troverdigheten til både deg selv og Vel'et på spill for en gammal benk!

Erik"


Sitat Hans :

"Erik Prestmo om foreldre som stoler på ungdommene sine, 4.juli 2009.Min utheving:

"Personlig vil jeg oppfordre andre foreldre av ungdommer å gjøre det samme som meg, ta for seg avkommet og fortelle dem i klare ordelag hva dette er,, hva det dreier seg om og hva konsekvensene kan bli, på kort sikt og lang sikt. O gi seg til "å stole på" sine egne ungdommer når en voksen person henvender seg bare understreker: det burde antakelig ikke være lov til å formere seg uten en forutgående kvaliteteskontroll!


Det er altså din holdning til mødre som tror på egne ungdommer når påstand står mot påstand. Du kan jo nevne det for mora til Xxxxxxx Xxxx.

Jeg vet ikke hvem den som har nedbleika hår var. Det er flere å velge blant. Den mora eller faren som satt med tomt gutterom kl. 05.30 natt til torsdag, kan jo bare spørre avkommet. Så enkelt er det.

Jeg registrerer at du kaller hærverket en fillesak. Du kan spørre deg hvordan det er for den som bruker fritida si på å ordne med benker og blomsterkasser i Orkdalsveien.

Orkanger Vel har ikke politimyndighet. Vi gir nå noen en mulighet til å reparere etter seg. Hvis ingen melder fra, blir saken selvsagt anmeldt.

Og du vet muligens like godt som meg hva som er problemet:
1. Mange vet hvem dette er, men de velger å holde tett.
2. Poltiet etterforsker ikke skadeverk uten at det finnes konkrete spor.


hans"

Kommentar Erik :

Det hans ikke skjønner er at JEG uttaler meg kun som privatperson og på egne vegne, han er Leder for Orkanger Vel og fronter Vel'et i alle sammenhenger.

JEG søker intet verv og skyr å ha verv, nettopp for å stå fritt, han velger annerledes og må ta konsekvensen av det. Det sagt, så fikk jeg en telefon her på den tiden, rundt slutten av juni hvor Hans uttalte at han vurderte å trekke seg fra ledervervet og gå inn for å organisere Borgervern for å "forsvare hermetikken" samtidig sendte han SMS om ikke en navngitt person kunne ta på seg å banke opp "endel ungdommer uten at Orkanger Vel får skylda for det"........ Så det er rette rævva som fiser her!

Hans overser en sak :

Noen FÅ vet hvem det er, men velger å holde tett fordi kampanjen som Hans leder an i mot alle ungdommene er blitt urimelig. Dessverre må antakelig Hans bort, før det kan repareres......


Sitat Kringstad :



" Jeg har for øvrig sendt en redegjørelse til styret på bakgrunn av innlegget i bloggen din. Den redegjørelsen får du ikke, blant annet av hensyn util de aktuelle foreldrene og ungdommene deres.

Men følgende kan du få vite:

I løpet av sommeren har jeg snakket med foreldre til fire - 4 - ungdommer. Jeg har ikke ringt rundt i "hytt og gevær", som det står.

De fire er:
1. Faren til en gutt som erkjenner hærverk og i tillegg angrep meg fysisk og truet meg. Faren tok henvendelsen seriøst og fornuftig.

2. Mora til en gutt som gutt 1 utpekte som medvirkende til hærverk. En saklig samtale. Men guttens stefar ringte etterpå og reagerte på at jeg hadde ringt en lørdag kveld (ca. kl 22). Det skyldtes at jeg fikk vite om guttens påståtte delaktighet først om kvelden.
Jeg ringte mor fordi sønnen bor hos henne.

3. Mora til en gutt som var beruset i Hermetikken den kvelden festen og hærverket pågikk. Denne samtalen var ikke like rolig. Men vi trakk to konklusjoner:
A: Sønnen skulle heretter respektere forbudet mot drikkelag i Hermetikken (han var tilsnakket før også uten resultat).
B. Mora trodde på sønnens versjon. Jeg gjorde det ikke, av svært gode grunner som jeg skal la ligge her.

Jeg ringte mor fordi sønnen bor hos henne.

4. Mora til en gutt som også var med i Hermetikken.
Denne gutten var edru og oppførte seg høflig. Men neste natt ringte han meg fra skjult nummer og forsøkte å være anonym. Noe av innholdet i samtalen gjorde at jeg kontaktet familien hans neste dag.
Jeg ringte flere ganger til far, men mobilen hans var slått av. Deretter ringte jeg til mor. Jeg oppfattet også dette som en rolig samtale, selv om det oppsto en misforståelse. Den oppklarte vi da mora ringte meg tilbake. Etterpå ringte sønnen og beklaget oppringingen om natta.

Slik ødela jeg ei frihelg ei sommer.
Det enkleste hadde selvsagt vært å politianmelde alt, og så kritisere politiet for ikke å gjøre noe. Vi politianmeldte to av guttene, men tok altså bryet med å snakke med foreldre til to til. Alle var under myndighetsalder, og tre av dem er det fortsatt.

-- mvhHans Kringstad"

Kommentar :

Kort sagt, hele saken burde ha vært behandlet av Styret i Orkanger Vel lenge før dette gikk så langt som det har gått.

Og du burde ganske enkelt ha varslet politiet og vært ferdig med saken, slik som før gjort i slike saker.

Det er politets ansvar å drive etterforskning, det er politiet som skal avgjøre hva det skal brukes penger og tid på, ikke en PRIVAT forening som burde være til for alles beste. OV skal bygge NED konflikter ikke krisemaksimere.

Og du skjønner fremdeles ikke : det er ikke meg du debatterer med her, det er folk som føler du har tråkka på dem, og nå gjør du det igjen!



5 kommentarer:

Jadie sa...

Jeg har ikke lest alt det her. Men har fått høre veldig mye av denne saken mellom foreldre , orkanger vel, Kringstad, og ungdommer.
Alle har nå sikkert forstått at Kringstad er sur, og lei seg, pga alt som skjer her på Orkanger, når han egentlig vil at Orkanger vel skal ha det fint, bra og trivelig.

Jeg kan si at jeg er så å si enig med begge sidene her! Kringstad er så sur, og så oppgitt over alt som har kjedd, å han ser ingen slutt på det. Han har jobbet hvor mange år i styret? JEG selv ville vært totalt frustrert og knall sur om jeg selv var styrelederen på Orkanger vel. Det tror jeg mange andre har blitt også! Jeg kan si at jeg er enig med Kringstad her.
Jeg vedder på at Kringstad har sett ingen ending på dette, så han har gidd opp, å ha begynte å ta saken i egne hender pga POLITIet gjør ikke jobben sin i det hele tatt! Er det noen dere må trokke på, er det politiet! Hvorfor bare 1 mann? Jeg selv synes at POLITI på orkanger er håpløs. Noen ting må gjøres der, FØR alt det tullet her med Kringstad.
Slik jeg har forstått det, er at Kringstad har gådd tom for svar, og derfor ringer han nesten alle ungdommer å¨si '' du har gjort det'' i forventning at ungdommen som sitter på andre siden av tlf skal si '' nei det var ikke meg, det var ... han som har gjort det'' Men han får ingenting. Derfor bevege han seg mot foreldrene. Dere sier at han må sitte seg ned å se på alt som skjer. Jeg synes at ALLE på Orkanger, og de som er ''involert'' i denne ''saken'' bør gjøre det samme også! Vedder på at han som har gjort det, sitter å flirer av alt dette som foregår, og kommer unna med det.. Om vinduet ditt har blitt knust, hadde du bare reparert det, og ferdig? Eller utforska hvem som hadde gjort det, pga politiet gjør ikke noe med det. Virke slik at Kringstad er glad i Orkanger Vel like mye som dere er glad i der dere bor.

Den måten Kringstad får det ut på, er ikke helt rett, det kan jeg si. Det er jo det han ikke forstår. Ingen fornermelse her Kringstad, men han begynner å bli litt for gammel til alt dette. Kan ikke Kringstad heller sitte seg i styret for å heller ha vært leder? Han styre jo for det.

-Ingenting vondt ment til noen, utenom politiet! Og det var MIN egen mening om politiet, så det kan ikke de gjøre noe med-

ErikP sa...

Kringstad fortsetter kjøret :

http://innsikt-og-kommentarer.blogspot.com/2009/08/politimester-bastian.html

Det er nok ingen andre som skjønner noe...

Men : stilles det ingen krav til bevis, før man utpeker noen som skyldige?

Jadie sa...

Jo, skal det skal man. Men dere må forstå at han er sur. Det hadde dere vært også. Alle har sin egen måte å reagere på. Bare at Kringstad sin er ikke akkuratt snillt eller voksent gjort.

ErikP sa...

Kringstad har ved flere anledninger fått kritikk fra andre i styret for Oranger Vel for sin "politisering" av en vel-forening, som i hovedsak skal arbeide for innbyggernes felles velferd, ikke drive politisk rekruttering og vekkelse....

Han ga meg råd om a strate blogg, da han sensurerte mine innlegg.

Og det er greit, jeg hadde allerede en blogg fra siste kommunevalgkamp....

Men han bør følge sitt eget råd, forlate OV som plattform for lokalpolitisk satsing, og kanskje aller helst søke politisk verv via et politisk parti.

Om noen vil ha ham.......

Jadie sa...

Ja. Han burde ikke være i OV lengre synes ikke jeg da. Men politet bør gjøre sin jobb de også. Så kanskje ikke folk tar saken i sine egne hender.

 
Blogglisten