onsdag 27. mai 2009

Museumsjernbanen ANMELDER!

I dagens avis varsler B. Tokle, Løkken Verk at Orkla Industimuseum vil anmelde ungutten som ble påkjørt av toget ved Follo.

Da går det over stokk og stein her. Et tog som ikke er i regulær rute, sendes med vitende og vilje ut på en linje hvor man har usikrede planoverganger UTEN pålagt menneskelig sikring.

En ung bilist - som aldri har måttet forholde seg til JERNBANETRAFIKK, fordi dette er en hobby, en lek for forvokste gutter, er uheldig og overser et dårlig synlig og synbart lyssignal.

Det er IKKE noen bom. Det burde det absolutt være, risikoen tatt i betrakning.
Økonomiske betenkeligheter i så måte fra Lekejernbanen bør ikke komme i betraktning, her er ikke nødvendig med et automatisk bomanlegg til X antall millioner.
Det holder med en enkel, manuell bom, og en pliktoppfyllende KAILL med signalflagg! TID har absolutt Leketoget mer enn nok av. De har GOD tid til å stanse, sette av en bomåpner med flagg som så signaliserer manuell stopp, stenger bommen og slipper toget 15 meter forbi overgangen. Dertter åpnes porten manuelt og bomåpneren kan stige på siste vogn.

At Jernbaneverket TILLATER denne ukontrollerte trafikken tvers over en hovedtrafikkåre er UTROLIG!

Dersom Orkla gjør alvor av anmeldelsen, bør Orkdals politikere nå endelig manne seg opp: det har gått over 40 år siden all persontrafikk ble stanset på Jernbanen. Det er 20 år siden all gruvedrift ble stoppet på Løkken.

Det er på høy tid at vi fjerner dette stengslet som ligger midt i sentrum av Orkanger og Orkdal.

Ekspropier hele banelegemet nedenfor Tråvparken!
La grunneierne FÅ dette jordstykket som gratis tilleggsjord.

Dersom Orkla motsetter seg dette og går til rettsak mot DET også, har de ikke skjønt noen ting.
Da bør alt samarbeid med det såkalte "museet" på Løkken Verk avbrytes.
Det er ikke noe "museum" det er en rein reiselivsbedrift som har klart det kunstykket og snike til seg bevilgninger av fattig tilmålte budsjetter for fylkets VIRKELIGE museer, og klart å snike til seg såpass store midler at de ikke er avhengig av noen egentlig drift.

Staten skal ikke finansiere reiselivsbedrifter. Spesielt skal ikke staten finansiere en reiselivsbedrift eiet av Orkla, et av landets rikeste og mektigste konsern.

Orkla har vært og er som lus i håret på alle Orkdalinger, det er på tide å dra fram finkammen og få utøyet ut!

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten