mandag 11. mai 2009

Avslag fra Hans K, svaret til Petter T

Hei!

Ja, bestemte meg i går kveld - for øvrig etter ni timers dugnad i Gammelosen - for ikke å publisere det lange innlegget som starter med en henvisning til Petter T. Dette er IKKE et uttrykk for utstrakt sensur. Jeg er for utstrakt åpenhet, og har kritisert de folkevalgte i Orkdal kommune gang på gang for mangel på åpenhet. Det går først og fremst på de ikke deltar i offentlig debatt utenfor politiske møter. En mann som Rasmus Skålholt svarer feks ikke på et konkret spørsmål i en viktig reguleringssak. Åpenhet og en frimodig og saklig debatt må til for at demokratiet skal fungere.

Men ikke all form for debatt passer alle steder. Gjesteboka er ikke alltid det best egnede stedet for å lete på trykket. Det er problemet her. Jeg synes det er flott at du feks bruker gjesteboka vår til å fortelle om at det sitter en mann i kirkeasyl i Kåresgata. Det er også OK med et tilbakeblikk på svømmehallsaken, bare det ikke blir altfor omfattende.

Men det er ikke fruktbart at du feks karakteriserer Tore Jønlands engasjement i Orkla-debatten som brønnpissing. Jønland skrev et saklig og strukturert innlegg. Det bidrar heller ikke til noen fruktbar debatt når vi får en diskusjon om hvorvidt fannremsbygg tilhører et annet årtusen, eller hva det nå var.

Når du risikerer å bli kalt brønnpisser i gjesteboka, så tror jeg debatten forstummer i stedet for å blomstre. Jeg skulle nok ikke ha sluppet inn det innlegget.

Jeg liker heller ikke invitten til diskusjon om Asphjell-slekta i Petter T-innlegget. Jeg kan ikke etterprøve den skyldfordelinga du fastslår (husk at du bommet når du påsto jeg var truet med anmeldelse). Alt som står i gjesteboka til Orkanger Vel har Orkanger Vel et ansvar for.

Formen og lengden på en del av innleggene (som Petter T) egner seg mye bedre i en personlig blogg enn i ei gjestebok, selv om jeg prøver å gjøre gjesteboka også til et debattforum. Hvis det finnes interessante Orkdal- og Orkanger-blogger der ute, så kan vi vurdere å lage lenker til dem. Kanskje det kan være en ide?

Når dette er sagt: Gjesteboka er åpen for ErikP. Jeg ønsker meg saklige og poengterte innlegg som kan invitere til debatt, samfunnsengasjement og samtidig spre litt ny kunnskap. Men jeg har ansvaret. Jeg bestemmer derfor grensene, og jeg har avvist innlegg også fra andre.

-- mvhHans Kringstadmobil 90548998

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten