Mens vi har deg på tråden, Sandvik :
"Tore O. Sandvik sa...
Hei! Leser at du har inngående innsikt i hvordan saker og ting henger sammen i fylkeskommunen og -politikken. Ser ut som du har en rekke gode råd å komme med for hvordan vi bør løse oppgavene.................."
Vi har noen saker, noen småsaker for deg som er en dugandes byråkrat som får ting unna, tipper jeg, som vi skulle ha hatt litt hjelp med.
Fylkesordfører Sandvik!
Siden vi har deg på tråden her, vil jeg gjerne henlede din oppmerksomhet mot et problem vi har i nedre del av Orkdal.
Som kjent har Museumsjernbanen tatt opp kjøring på det gamle og foreldete jernbanesporet fra Løkken igjen. Vi har allerede hatt 4 kollisjoner, hvor banen har kjørt på bilister. Det synes vi er 4 kollisjoner for mye allerede, i et land hvor vi har en nullvisjon innenfor trafikksikkerhetsarbeidet.
Vi frykter at barn skal bli påkjørt og skadet eller drept på de steder der banen går rett gjennom boligfelt i Orkdal.
Vi har på enkel måte konstantert at det ikke finnes automatisk sikkerhetsutstyr.
Vi har konstantert at de gamle bommene ble fjernet av Orkla Industrimuseum.
Vi har konstantert at sikkerhetsgjerdet langs linjen, som var satt opp alle steder der bebyggelse lå inntil banen, er fjernet.
Banen representerer således en ikke neglisjerbar risiko for våre innbyggere, spesielt de aller minste og svakeste.
Banen passerer 15 meter fra både barneskole og barnehage på Ejen, hvor det finnes en overgang totalt uten sikring, der er det intet lys, intet alarmanlegg. At risikoen for at barn kan bli alvorlig skadet her, er ikke vanskelig å forstå.
I tillegg anmelder banen de som er så uheldige å bli påkjørt av toget, og velter dermed reparasjonsutgifter og vedlikeholdsutgifter på toget deres over på de uheldige.
Det synes vi er både urettferdig og uhederlig, en måte å lure til seg erstatningsbeløp fra forsikringsselskapene på, som rammer oss alle.
Orkla Industrimuseum driver en komersiell reisevirksomhet og bør selv bære sine vedlikeholdsutgifter.
Det ser ut til at Orkla Industrimuseum er såre fornøyd med tingenes tilstand, spesielt deres fortolkning av regelverket til jernbanetilsynet, som de utnytter i vinnings hensikt, når de velter sine normale reparasjonsutgifter over på de som er så uheldige å "møte" banen!
Det mangler således et økonomisk incitament som kunne gjøre ledelsen interesserte i å drive aktivt og effektivt sikkerhetsarbeid!
Dette bør det være mulig å rydde opp i, med enkle midler, feks en presisering av regelverket og reglene for vikeplikt, slik at dagens regelverk kun gjøres gjeldende for regulær togtransport i vanlig rutetrafikk og ikke slike opplevelses-tilbud som dette må sies å være.
Dette er antakelig et problem i andre deler av landet også, etter hvert som slike "museumsjernbaner" settes i gang på tidligere spor i NSB's bane-nett og burde gjøre en innsats på dette feltet enda viktigere.
Nå som du er gjort oppmerksom på dette problemet, vil du hjelpe oss, slik at sikkerheten ved banen kan bli brakt inn i dette årtusen og lagt opp og kvalitetssikret, slik at vi i allefall har en viss sikkerhet for at banen forsøker å UNNGÅ slike hendelser?
Vi ser som vanlig framt til et raskt og positivt svar, på forhånd takk!
Kan du hjelpe oss med dette?
Te og med Google har skjønt det!
for 13 år siden
2 kommentarer:
Det ovenstående ble sendt Fylkesmannen som offisiell henvendelse, med håp om at man tar affære.
Dersom det ikke mottaes kvittering på mottak, vil det bli sendt hans kontor, som offisielt brev.
Så kan jo fylkesordføreren demmonstrere sin virkekraft i virkelighetens verden!
Ettersom Sandvik ikke så ut til å være så kjapp til å svare på denne henvendelsen, som det sleivete svaret han gå i forbindelse med sin gavmilde tildeling på 600 000 til Storås-festivalen fra en slunken fylkeskommunal kasse, er overstående sendt som en offisiell henvendelse til Fylkesmannens kontor.
Saken skal nå gå inn som en vanlig sak, med korrekt6 ankomst stempel, slik at den er offentlig tilgjengelig.
Den går nå inn i systemet, hvor vi venter at konorets juridiske medarbeidere ser på saken og at den blir behandlet med det alvor som fatisk ligger i saken!
Legg inn en kommentar