Bildene forstørres ved bare å peke på dem og klikke en gang, de kan lastes ned og lagres på egen maskin, NB! copyright! dersom bildene skal benyttes i næringsmessig sammenheng, kontaktes bloggmaster, byline fordres og forventes dersom bildet brukes i ikke-komersiell sammenheng.
Jeg har hatt anledning til å se nærmere på bilvraket etter at toget var ferdig med å maltraktere det.
Så lenge det er ubegrenset stoppeplikt for toget, må folk se nøye på lyssignal og se seg godt for, det er livsfarlig å bli påkjørt av toget, uansett hastighet.
Den påkjørte bilen - se skaden, en slik Volvo er en solid sak.....
Døra innslått, trykket inn i kupeen, legg merke til midtstolpen.
Blikk inn i kupeeen fra førersetet, mot passasjerplassen, denne skaden er påført av et tog i bare 15 km/t!
Blikk bakfra, forover inne i kupeen, her hadde det ikke vært moro å sitte!
Frontruta, forfra. man ser døra trykket inn i kupeen, fortsatt kun 15 km/t på toget!
Bilen påført stor skade på høyre side, hadde denne kollisjonen skjedd tidligere i sommer, da togene kjørte MYE fortere, før den første påkjørselen i sommer, hadde skadene vært voldsomme, toget ble observert av undertegnede ved passering Follo, før første uhell i sommer i dobbelt hastighet av det man kjører i dag, helt tydelig at farten er satt ned. Alminnelig fysikk, ungdomsskolens pensum, forteller oss at skadene 4-dobles, dersom farten er dobbelt så høy.............
Strakstiltak
I 15 km/t har toget dundret inn i sida på Volvoen, knekt midtstolpen og slått døra inn i passasjersetet. Hele bilen er antakelig slått råskakk, rammeskeiv.
Hadde det sittet en passasjer i dette setet ville sannsynligvis ville passasjeren ha blitt alvorlig skadet.
Vi snakker om livstruende skader i bare 15 km/t fra togets side, det er livsfarlig å bli påkjørt av toget, uansett hastighet.
Samtidig er det slik at det er mer enn nok personell på banen til å gjøre som vi nede på Orkanger ønsker : som et straks-tiltak skal toget stoppe helt ved hver overgang og sende ut en person med rødt varselflagg og stoppe både biler, syklende og gående, før man vinker klart for toget.
Dette må helt ubetinget gjelde ved HVER ENESTE overgang, enten den er helt usikret, som de fleste overgangene er i dag, eller det er skilt og lyssignal, fordi dette er alt for farlig til å leke med og til å ta sjanser på.
På sikt, i løpet av høsten, bør man få sveiset sammen enkle, låsbare stålbommer som sperrer for banen, og den samme personen som foreløpig må ut med flagg, skal da gå ut etter at toget har stoppet, låse opp bommen, stanse alle andre veifarende og svinge bommen slik at veien blir sperret, og deretter slippe toget fram, og avslutte med å sette tilbake bommen og låse den - ved hver eneste overgang, sikret eller usikret.
Et slikt tiltak vil være den eneste måten man kan oppnå en akseptabel sikkerhet i et land hvor visjonen er null skader i trafikken!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar