lørdag 15. august 2009

Henvendelse til Ordfører i Orkdal, Lysholm

Det er i sommer avdekket et betydelig sikkerhets-underskudd ved museumsbanen som det er åpnet for trafikk for i Orkdal.

Jeg minner om at etter at persontrafikken ble nedlagt i 1963 og etter at kistransporten ble nedlagt i 1974 er hele TO boligfelt blitt bygget ut, et på Fannremsmoen og et på Klementsmoen.
Begge steder har huseiere i god tro bygget hus og begge steder bor det i dag småbarnsfamilier som aldri har tatt høyde for togtrafikk rett gjennom området.

Siden 1974 har BIL blitt allemannseie som transportmiddel. Mens det i tidligere tider var slik at toget hadde forrang som transportmiddel, og at dette gjenspeilte regler for stoppe- og vikeplikt, er forholdet i dag stikk motsatt. Men fremdeles består et utdatert regelverk som skaper farlige trafikksituasjoner i Orkdal. Dette regelverk var aldri ment å skulle gjelde for en fritidssyssel.

Når man så også vet at alle sikkerhetstiltak som en gang eksisterte nærmest bevisst er fjernet av økonomiske hensyn fra banens side, blir dette en potesielt farlig situasjon for beboerne i boligfeltene.

Jeg minner om at sikkerhetsgjerder er fjernet siden 1974, enten av beboerne, som ikke ønsket ned-rustede relikvier i sin hage, eller av banen selv, før re-åpning.

Videre er treporter, som tidligere sperret for sykkel og gangtrafikk fjernet. Dette skjedde etter 1974, da det ble nødvendig og logisk å slippe BILEN fram, ettersom banen var nedlagt.

Dessuten er automatisk trafikklys nedmontert, det viste seg at trafikken er så liten at rust o.l. gjorde at dette systemet ikke lenger virker. Det er erstattet med et manuelt system som er avhengig av at et menneske husker på å trykke på en knapp til rett tid.

Dessuten er det som tidligere var UNDERGANGER, bygget om til rene krysningspunkter, det gjelder flere steder, bla.a. ved Grendstuggu og ved Grøtte skole. Begge steder er det tett trafikk av barn og her har banen skapt en meget farlig trafikksituasjon.

Dessuten ligger det et helt usikret krysningspunkt bare 15 meter fra Evjen Skole, her er det også i dag barnehage. At noe slikt kan tillates er nesten utrolig!

Og til sist er sperrebommer av stål, manuelt opererte, som før i tiden sperret for TOGET ved flere krysningspunkter, bl.a. Fannrem, Follo og ved nedkjørselen til Thamshavn stasjon, fjernet og erstattet av ingenting.

I dag kan toget kjøre rett gjennom begge boligfelt, og gjør det uten å stanse.

Dette er ikke en ønsket situasjon, selve det at trafikken bare foregår noen måneder i året er med på å skape STØRRE usikkerhet, banen går lett i "glemmeboken".

I tillegg tillater banen seg konsekvent å anmelde alle som er så uheldige å bli påkjørt av banen, og kommunens innbyggere blir rutinemessig bøtelagt av politiet uten synderlig etterforskning. I tillegg krever banen erstatning fra ofrene, for skader påført toget! Som man ser er dette en situasjon ordførerens velgere er svært misfornøyde med!

Pr i dag sier Jerbanetilsynet i en kommentar at ulykkesfrekvensen er meget mye høyere ved Thamshavnbanen enn for andre jernbane-strekninger for øvrig i vårt land.
Dette gjaldt situasjonen før årets sesong.

Vi har i år hatt ytterligere to alvorlige kollisjoner, hvor det lett hadde kunnet gå liv, og hvor det i et tilfelle ble påført sjåføren skade, med blødninger og mulig hjernerystelse, uten at togfører fant det nødvendig å varsle politiet om forholdet.

Ulykkesrisikoen later til å være så mye større ved Thamshavnbanen, som er en kort strekning med liten trafikk, at det nærmest er sensasjonelt, det har imidlertid blitt dysset ned.

Det må gjøres tiltak:

1. Det settes opp sperrebommer for toget av solid stål foran hvert eneste krysningspunkt, slik at TOGET tvinges til å stanse og konduktør pålegges å gå ut, forsikre seg om at all trafikk har stoppet, manuelt åpne bom som samtidig fysisk sperrer for andre kjørende og gående. Etter forsiktig passering skal toget stanse, mens konduktør manuelt setter bom tilbake på plass og låse denne fast fysisk.
Dette må gjennomføres for hvert eneste krysningspunkt og alle utgifter skal bæres av banen selv.

2. Ordfører tar initiativ til at banen trekker tilbake ALLE anmeldelser og får strøket eller tilbakebeatlt alle bøter pålagt sjåfører, i medhold av at sikkerhets-filosofien hos banen har vært feil og ulovlig, og at alle erstatninger banen har tiltvunget seg fra privatperson eller forsikringsselskap tilbakebetales, ettersom grunnlaget for disse viser seg ikke å ha vært holdbart.

3. Inntil disse to enkle tiltak er gjennomført ber vi Ordføreren ta initiativ til at banens drift stanses inntil videre.

Jeg ber om at Ordføreren viser omsorg for sine bygdebarn og undersåtter og tar initiativ til at denne situasjonen rettes opp uten unødig tidsspille, før det går liv i dalføret!

MVH
Erik Prestmo

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten