onsdag 12. august 2009

Kollisjoner pr. kilometer, ny måle-enhet!

Sitat fra Sør-Trøndelag:
"Hvorfor? 11.08.09 - 15:56
Jeg lurer paa hvorfor dette skjer.

Det har naa vaert 2 kollisjoner paa kort tid mellom bil og tog paa en jernbane som er bare ca, 30 km. Kan noen regne ut hvor mange km jernbane det er tilsammen i Norge, og hvor mange tog passerer overganger hvert doegn.

Hvor mange kollisjoner mellom bil og tog har det vaert i den samme perioden som det har vaert 2 paa Thamshavnbanen?
Jeg nekter aa tro at Orkdalinger er saa mye dummere enn andre.
Av: Ottar Roenning "


Godt poeng Ottar! Og det understreker hvor nærsynte og togfixerte bane-tilhengerne er, for å få kjøre toget sitt!

Vi ser også helt klart at kritikken i avisa og på blogg har virket : for nå kjører toget VELDIG sakte i bebygd område. Det gjorde man ikke i fjor, og ikke tidlig på sesongen heller før Hestad og undertegnede tok saken opp!

Og DET igjen understreker hvor helt bakpå togfolket er i forhold til sikkerhet. Man forholder seg helt passivt til et utdatert regelverk, og driver leik i lokomotivet og kjørte (tidligere) alt for fort rett gjennom boligområde med usikrede overganger, og som om dette er et tog i rute med rutetabell å overholde!

Om resten av tog-norge hadde vært (unnskyld uttrykket!) like gale, hadde vi hatt daglige kollisjoner og dødsfall, det er ikke vanskelig å regne ut.

Det er fint og man skal ha honnør for at kjøreordrene er endret og tilpasset kritikken, men det er dessverre enda ikke nok.

Vi må ha garanti for at det ikke blir flere kollisjoner. Det betyr full stopp og manuell åpning av bom foran hver overgang.

Enten det eller banen er historie . For godt.



For øvrig har du skapt en ny måle-enhet :

Kollisjoner pr. Kilometer Banelegme, (KKB) og her leder Thamshavnbanen suverent verdensstatistikken!
Hittil har vi hatt 5 kollisjoner.
Når vi når 22 kollisjoner vil KKB for denne banen være lik 1.

Etter diverse budsjettskandaler på Mongstad for 20 år siden fikk vi en måle-enhet kalt 1 Mong, som ga størrelsen på undersjuddet der.

1 KKB døpes etter dette til 1 Thams. La oss gjøre alt for at banen aldri skal nå dette skammelige tallet!

4 kommentarer:

tora sa...

Jeg mener å vite at Thamashavnbanen har rutetog, ikke bare bestilte turer. Da er det jo en fordel å holde ruta.

ErikP sa...

Tora da!

Nå ble det vanskelig å ta deg alvorlig.

Jeg kan godt legge ut et bilde av "ruta" til museumsbanen jeg, jeg var på fotosafari på Fannrem (følte som vanlig at det var "fremmed land", det var jo overgang ved denne lille fotballbanen på fannremsmoen og....), hvor jeg fotograferte alle overgangene med tilliggende herligheter, har bare ikke fått lagt ut bildene enda....

På Fannrem Stasjon henger det "rute", sikkert på Svorkmo og Bårdshaug også.

Men det er ei "rute", det er noe annet ei samfunnsmessig nyttig rute, noe som er koblet sammen med samfunnsviktig og samfunnsnyttig person- og godstransport.

Den eneste hensikten med denne "ruta" er å transportere en del av kundene til Orkdal Industrimuseum, eller å tilby en del av kundene en "opplevelstur".... De kunne jo transporteres enklere, billigere og mere effektivt med buss, i dag, som allerede fastslått i 1963....

Denne "ruta" har ingen hensikt ut over det. Den skal ikke korrespondere med annen transport.

De som venter i den ene eller andre enden har all verdens tid, det ligger i sakens natur, dette er ikke transportvirksomhet, det er "transport".

Dersom ruta er satt slik at den krever at toget må kjøre i 20 km/t rett gjennom boligstrøket som er bygget etter at banen ble lagt hgelt ned i 1974, og det gjelder Fannremsmoen og Klementsmoen og delvis Evjen, og muligens deler av bebyggelsen lenger oppe ved Blåsmo, så må "ruta" forkastes, så enkelt er det.

Det er ikke godtagbart at toget kjører så fort som det gjorde i fjor, og tidlig på sesongeni år, gjennom bebyggelse hvor det finnes lekende barn.

Greit?

Hvem som helst kan henge opp en lapp der det står "rute". Det betyr ikke at det er et rutegående transportmiddel.....

Gosjameij! Jeg trodde ikke at jeg noensinne skulle bruke så mye tid og så mange ord på å forklare noe så selvfølgelig!

Unknown sa...

Ruten er publisert i Rutebok for Norge, stort mer offisiell kan vel ikke en rute bli?

ErikP sa...

Det viser bare at dilletanteriet til Tokle ikke kjenner noen grenser!

Det viser også at Tokle er ganske farlig, fordi han fremelsker samme holdninger i sin organisasjon (bl.a. ved konsekvent å anmelde alle ham kjører på og skader) som det eksisterte i gamle dager, hvor uniformerte kæiller med striper og blanke knapper så seg selv som en del av statsapparatet, og dreiv privat etterforskning når noen kjørte på rødt lys...... Det i en tid da man måtte søke politiet om ervervstillatelse for bil, nesten som for jaktgevær i dag!

Dersom selvrettferdigheten først får fotfeste i en organisasjon som driver farlig virksomhet, kan man være sikker på at ulykker kommer...

Men altså ei rute som ikke fører noe sted, som ikke har daglig trafikk og som bare går noen måneder i året.... Morna Jens! Man har aldri sett sketsjen ome Wesen-Sten på Løkken : Supperådet!

 
Blogglisten