For alle som skriver en blogg er det moro å bli lest.
Denne bloggen leses nå med mellom 2000 og 2500 oppslag i måneden.
Like moro er det at noe av det en skriver blir tatt på alvor.
Skriveriene rundt museumsjernbanen har utløst en viss aktivitet, det kan jeg lese ut av loggen, som viser hvem skriver hva, hvem leser hva og hvem gjør hva.
Den lille leserundersøkelsen om Museumsjernbanens fremferd i nedre del av dalføret har blitt tatt på alvor på Løkken.
Øyensynlig har det gått ut en depesje til en liten organisasjon som kaller seg Museumjernbanens Venner, om å stemme opp leseravstemningen for banen her, slik at resultatet skal se mest mulig positivt ut for Orkla.
Til å begynne med var avstemningen et overveldende flertall mot jernbanetrafikk tvers gjennom et boligfelt
- men det var FØR man oppdaget dette på Løkken.
Etter dette, og etter at man begynte å lese denne bloggen litt mere oppmerksomt oppe på Orkla Industrimuseums' kontor (det ser vi av IP-adressene på side-opslagene), så skjedde noe :
plutselig begynte Ja-stemmene å ØKE, slik at det nå ligger an til 52 - 48 i banens "favør".
Jeg tror det kan være på sin plass å repetere spørsmålet, slik at både M.V. og O.I. kan tenke seg om en gang til, for jeg tror ikke ledelsen på Løkken har LEST det de har lest. og ikke SKJØNT det de har lest :
Ønsker vi jernbanetrafikk rett gjennom Klemmentsmoen med usikrede overganger?
For å ta dette VELDIG langsomt og forståelig :
Vi spør ikke om det skal GÅ tog, vi spør om det er OK at togene skal gå helt uten sikkerhet!
I og med at Museumsbanens Venner og Orkla Industrimuseum nå aksjonerer for at så skal skje, at man kan se helt bort fra sikkerhet, skaffer det de av oss som er skeptiske til at det overhodet skal gå tog nedenfor Svorkmo SVÆRT GODE ARGUMENTER!
For her viser både MV og O.I. - Museumsbanen og andre på samme side av skalaen klart og tydelig at de gir totalt FAEN i innbyggernes sikkerhet (unnskyld grovt språkbruk, det kan dessverre ikke sies kraftig nok på annen måte!), så lenge togene bare kan gå!
Da trenger ikke vi som er skeptiske overhodet å dokumentere brudd på sikkerhetsforskrifter, manglende sikkerhetsopplegg eller manglende vedlikehold av togsettet eller sikkerhets-utstyret, for hverken myndigheter eller politi kan ta en aktør seriøst som SÅ klart og tydelig demonstrerer i det offentlige rom at de ikke har til hensikt å ivareta sikkerheten, særlig alvorlig.
Det er enda ikke for seint å tenke seg om en gang til, og det er ikke for seint å endre sin stemme, denne avstemningen tillater nemlig at man angrer seg, klikker på "endre stemmen din" og gjør det, dette i motsetning til et mislykket sikkerhetsarbeid, som i verste fall medfører skade, invaliditet eller død og hvor det ikke finnes noen angreknapp.
Jeg vil oppfordre de som er mest interessert i tog, til å tenke seg GODT om, en gang til!
En stemme "JA" i denne leseravstemningen, er en stemme MOT å tillate jernbanetrafikk på HELE strekningen Fannrem - Løkken overhodet.
Ingen ansvarlige myndighter kan sitte stille og tillate at denne virksomheten fortsetter, så lenge ledelsen flagger slike holdninger.
Til etteretning, vi sitter på flere opplysninger som viser brudd på sikkerhet, også i forbindelse med selve den insidenten som utløste denne debatten, at et tog kjørte på en bil ved krysningspunktet ved Follo.
Det vil bli lagt frem her og andre steder det er naturlig å legge fram slike opplysninger, når tiden er inne og når det passer best.
Te og med Google har skjønt det!
for 13 år siden
3 kommentarer:
En saksopplysning:
Jeg er leder i foreningen Thamshavnbanens Venner (det du kaller Museumsbanens venner), og jeg kan informere om at vi ikke har noen "stemmeaksjon" på gang.
Hvorvidt noen av foreningas medlemmer på eget initiativ har stemt vet jeg ikke. Jeg kan ikke svare for hva ORKLA Industrimuseum som organisasjon har gjort og ikke gjort angående stemmer, og ønsker heller ikke å spekulere i det.
Den øvrige debatten omkring dette har ikke Thamshavnbanens Venner noen rolle i, da det er museet som drifter jernbanen og står til ansvar overfor mydnighetene, så dette vil ikke bli kommentert fra min eller venneforeningas side.
Må være trist for interesserte å se at Løkkenledelsen har så dårlig grep på kommunikasjon : å drive å anmelde i øst og vest når man er GJESTER her, kommer til å vise seg å være dyrt.
Det kan garanteres.
Siden alt skal være så korrekt Erik E:
Thamshavnbanens Venner blir ukorrekt i forhold til historien.
Thamshavnbanen ble nedlagt i to trinn, persontrafikken ble stanset høsten 1963 (jeg har fotografi av begivenheten, tatt med kasseapparat), kistrnsporten ble stanset i 1974.
Da var Thamshavnbanen nedlagt.
Den gikk fra Orkanger, Thamshav Stasjon til Løkken og retur.
Banen sp går nå har egentlig ingentimg med Thamshavnbanen å gjøre, unntatt at den går på samme trasè. DEN går fra Løkken og nedover dalen uten fast rute, med retur til Løkken.
Praktisk talt ingenting er historisk korrekt, its a tourist trap.
Legg inn en kommentar