tirsdag 4. mai 2010

Vil vi HA bystatus?

Vil vi HA bystatus?



Det er grunn til å tenke gjennom hva vi vil få og hva vi kan tape, dersom de storslåtte planene om å skape en småby ved Orkdalsfjorden blir gjennomført.

Det er grunn til å se litt på hva MOTIVET kan være hos enkelte talsmenn for dette, i motsetning til hva oss forvillede patrioter tror.

For det er ikke slik at alt blir Nirvana ved å få en by her. Det vil, dersom de villeste forslagene slår til, med 17000 flere innbyggere rundt 2040 - 2050, bli en byggeboom uten like.

Vi må planlegge boligfelt og en haug nye skoler, helt konkret og vi må begynne å bygge det NÅ. Et hvert husrom, en hybel på 12 kvadrat vil bli gull verdt, tomtespekulanter får gylne tider, og Orkdal kommune kan fylle kistebunnen med avgifter.

Det vil bli planlegging etter innfalls- og revolvermetoden og resultatet kan bli styggere enn Drammen på 1960-tallet, verre enn Brummundal.

Men det er en annen side som alle overser :

Rundt oss innfører kommunene eiendomsskatt. Det er en USOSIAL ordning, i landkommuner er det ikke anledning til å pålegge eiendomsskatt utenfor "bymessige strøk". Det må unntak til for det, som man ser i Skaun.

I vår kommune har det ført til at ingen tør ta den politiske belastningen ved å pålegge Orkanger en ny skatt, mens Jårene, Fannrem og Hoston slipper. Det ville ha satt slik fart på bygdastriden at hele kommunen kan sprenges.


Men får bare en del av kommunen bystatus, kan man der innføre eiendomsskatt uten å ta den diskusjonen, eiendomsskatt i en by er uproblematisk og mnedfører sjelden diskusjon.

Da må vi se på hvordan dette har fungert andre steder : Verdal. Der er det innført bystatus i sentrum. Eiendomsskatten regnes og faktureres sammen med kommunale avgifter.

Før i tiden var de kommunale avgifter på 6000kr pr år. Nå - etter bystatusen og etter eiendomsskatt, kommer fellesregninga på hele 2000 kr pr måned!! Altså uten å øke tjenestetilbudet har kommunen øket avgifter, gebyrer og skatt til 24000 kroner i året, en firedobling i avgiftsnivået!

Det er faktisk et brudd på kommuneloven, man skal ikke kreve inn skatt og avgifter ut over hva det koster å produsere ytelsene. Eiendomsskatt på eksisterende byggemasse vil si det samme som å kreve inn skatt av samme pengepung mange ganger, sammenlign arveavgiftene.

Og det er faktisk enda verre enn det ser ut til: det er en maksimumsgrense for hvor mye eiendomsskatt man kan betale. Man betaler inntil 21% av eiendommens verdi i kommunal eiendomsskatt og kommunale avgifter til sammen. Men det er et maksimumsbeløp, slik at man ikke betaler mer for svært verdifulle einedommer.

Derfor slipper de store eierne, eiendomsselskaper og spekulanter "billig" unna og resultatet er en kommunal skeivfordeling, en økonomisk REDISTRIBUSJON i kommunal regi. Dermed blir de rikeste rikere, relativt sett.

Jeg kjenner ingen politikere i Orkdal som er tilhengere av et så usosialt skattesystem. Ikke offisielt og ikke åpent, i hvert fall snakker ingen om dette, så langt.

Men muligheten og redskapet ligger der, den dagen bystatusen er et faktum.
OG DEN VIL BLI BRUKT, DETTE BLIR FOR MYE PENGER TIL AT MAN IKKE TAR DET
.

Da kan man fortsatt sitte på Jåren og le av "undersåttene" og skrive dikt uten bekymring eller medfølelse med de som bor i byen og betaler kalaset og oppholdet på jorderik for de heldige som har fribillett i livet!

Dette er planer som må avvises og legges døde før man går videre i planer om bystatus, vi må lære av sporene rundt oss, Verdal og Skaun, og sørge for at så ikke skjer her.

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten