fredag 28. januar 2011

Khadija Mohamed Ali

Khadija Mohamed Ali kom inn på scenen i orkdalspolitikken da hun reagerte på Torstein Larsens raljering over innvandrerne i Orkdal, som han kalte trygdemisbrukere, alle skåret over en kam.

Slik oppfattet Khadija Mohamed Ali det, og slik oppfattet jeg det, selv om Herr Larsen i ettertid benekter det, og forsøker å framstille saken som om han hadde skrevet en kronikk om situasjonen i Oslo, på prinsipielt grunnlag, men publisert det i Sør-Trøndelag.

Jeg reagerte og tok Khadija Mohamed Ali og de andre innvandrerne i forsvar, fordi jeg ikke liker mennesker som legger opp til gruppehat.

Ordføreren ble meget imponert over innvandrerkvinnen og rekrutterte henne inn i politikken. Privat har han betrodd meg at han beundrer henne som en usedvanlig oppegående og flink politiker med en stor fremtid i dalen.

4,5 år er imidlertid ganske lang tid. Den gang - for 4,5 år siden, arbeidet Khadija Mohamed Ali på Cubus, hvor hun gikk kledd i utpregete vestlige moteklær og trange
ettersittende jeans. Det var ingenting som antydet av vi ville stå ovenfor en muslimsk talskvinne som arbeider for et muslimsk forsamlingslokale på Orkanger, sponset av kommunale midler.

Men i mellomtiden har Khadija Mohamed Ali blitt gift. Med en av sine landsmenn. Hun har endret klesdrakt og opptrer daglig i hijab-lignende klesplagg.

Det er rimelig å spørre om muslimske ektemenn virkelig har så stor makt, at de dikterer alt innklusive klesdrakt og tro....

Jeg stiller et slikt personlig spørsmål fordi det har offentlig interesse, Khadija Mohamed Ali stiller seg foran oss til valg i det høyeste tillitsverv vårt dalføre tilbyr.

Da har det offentlig interesse hvilke holdninger hun NÅ har og hva det er som har skjedd, når hun ser ut til å ha snudd på en femøre.

Jeg stiller et slikt personlig spørsmål fordi det ser ut til å ha innvirkning på alle små og store spørsmål i hennes liv, også i spørsmålet om møtetidspunkter.

Jeg vil gjerne vite hvorfor Khadija Mohamed Ali ikke kan forlate familien på kveldstid, når mannen er hjemme og kan passe barna uten større problemer - det må nemlig en hvilken som helst far av oss andre lære seg!

Jeg stiller et slikt personlig spørsmål fordi Khadija Mohamed Ali har signalisert at hun er misførnøyd med en god del ting i vårt norske samfunn, feks i spørsmålet om
forsamlingslokale, hvor hun og hennes muslimske venner ikke kan dele møtelokale med oss andre, men må ha et lokale stående tomt resten av uka når de ikke bruker det selv - øyensynlig fordi vi andre ikke er "rene".

Jeg stiller et slikt personlig spørsmål fordi det ikke blir et personlig spørsmål når man blander sammen personlig tro og politikk i en og samme graut, og fordi det vil være interessant for VELGERNE å vite, er det norske samfunnet bare bra så lenge du har fordel av det - møter skal holdes på dagtid, når DU har barna i norsk barnehage og mannen er på jobb, men ikke på kveldstid, når barna er hjemme og kunne ha godt av at far tar et tak som andre fedre i dette landet og skaffer seg litt nærkontakt med sine egne barn?

Kort og godt, er det en grense for hvor mye man personlig kan utnytte det norske systemet, mens man bare har forakt til overs for det vi har skapt gjennom generasjoner i dette landet?


Erik Prestmo, velger

Ingen kommentarer:

 
Blogglisten