fredag 5. juni 2009

Huff og huff og atter huff!

Sitat Sør-Trøndelag :
"mangel på respekt.
28.05.09 - 22:05
jeg driver med trafikksikkerhet og jeg er sjokkert over mangel på respekt for overgangene.Ikke bare blant unge bilførere. jeg minner om trafikkreglene som seier klart i fra at den som krysser en jernbaneplanovergang skal forvisse seg om at det ikke kommer tog.Den sikkreste måten blir altså BRUK EGNE ØYNE.lykke til
Av: huff"


Dette er et utrolig eksempel på det som kalles fabrikkblindhet!

Fordi en prerson "driver med trafikksikkerhet" (driver kjøreskole er vel antakelig riktigere?), betyr ikke det at han har noe dypere kunnskap om eller kjennskap til langsiktig sikkerhetsarbeid.

Og DET er dette avisinnlegget et skoleeksempel på.

Det man driver med i kjøreopplæringen er av generell karakter, alle skal være oppmerksomme i trafikken til enhver tid, allikevel skjer det uhell.

Når uhellene blir mange, eller SYSTEMATISKE, holder det ikke lenger med generelle råd fra en kjøreskolelærer. Da må problemet identifiseres, adresseres og angripes på RIKTIG MÅTE.

Her er problemet klinkende klart:
Vi har en nedlagt jernbane, som faktisk var plaget maed mange uhell og svært mange nestenuhell i den tiden det ble drevet kommersiell trafikk her. Jeg sitter på 3 rapporter fra banens drift som klart viser dette. Mer om det siden.

Banen ble nedlagt for persontransport i 1963. Kistransporten ble nedlagt i 1974.
På den tiden ble hele driften styrt fra Orkanger, det var DER ekspertisen fantes.

Så kom man 10 - 12 år etter det siste kistoget på den ide å blåse liv i jernbanen, men som en museumsjernbane. Ikke hadde man respekt for den virkelige historien heller, man flyttet hele drifta og sentrum for banen til det som alltid hadde vært en utkant og bakevje i banemessig sammenheng, til Løkken Verk.

Det at man flyttet vekk fra sentrum, som var Jernbaneverkstedet, Thamshavn for jernbanen, betød også at man måtte sette opp svært kostbaere bygg, i steden for å utnytte banens VIRKELIGE historie, og de ekte, opprinnelige bygningene som huset banen.
Miljøet rundt jernbaneverkstedet er delvis revet i dag, det eksisterte i nærmest som opprinnelig den gang Orkla-Borregård besluttet å investere i reiselivsvirksomhet på Løkken som en kompensasjon for bortfalte arbeidsplasser, og lanserte mueseumsbanen.

Dette er historie nå. Men det som er viktig, og som er en sikkerhetsrisiko i dag, er at siden 1963 har det foregått en kontinuerlig nedbygging av de sikkerhetstiltak som en gang fantes - de er blitt utdatert, de har falt for tidens tann, det ble aldri investert og oppgradert etter at persontrafikken stanset i 1963. Den VIRKELIGE museumsjernbanen var den som fortsatt var i drift til kistransport inntil 1974. Dagens versjon er bare en blek, blek kopi.

I tillegg ble det bygget et helt nytt boligfelt, en bydel, langs linja ved Klemmentsmoen, etter at banen ble helt nedlagt i 1974.

Her er det bygget overganger helt uten sikring (det var jo ikke nødvendig, for det skulle ALDRI GÅ tog her!) og det eksisterer "private overganger" som er anlagt av beboerne - det var heller ikke farlig, for det skulle aldri GÅ tog her!

Til sammen betyr alt dette at holdninger av typen "det er alltid bilen som har skylda" viser to ting: den som setter slike utsagn fram har aldri tenkt gjennom særlig nøye HVA vedkommende sier. Og DET viser at man aldri har drevet virkelig sikkerhetsarbeid.

For å sammenligne med trafikken: FØRST må det bygges gode og trafikksikre veier, eller en må bringe eksisterende vei opp til en akseptabel standard.

DERETTER kan man begynne å påvirke hver enkelt bilfører.

Å begynne i den andre enden, la veien (eller jernbanen da i dette tilfellet) ligge uten å modernisere og skaffe nytt sikkerhetsutstyr, mens man strever med å få kontakte med tusenvis av bilførere for å endre hver enkelts oppførsel, skjønner alle er en tungvinnt måte å løse et problem på.
Å begynne med banen er mye mere logisk, det er et arbeid som bare omfatter noen få politikere og noen få ledere, og som skal ha fokus på banesikkerheten, i stedet for tusenvis av enkeltindivider med andre interesser og fokus.

Å ha fokus på å påvirke BARE bilførerne er det stikk motsatte av sikkerhetsarbeid, det er en «laissez-faire, laissez-passer»-holdning som er skammelig!

Jeg vil gjerne vite HVOR dnne personen har "Drevet med trafikksikkerhet" i dalføret, slik at jeg kan styre så mange som mulig unna arbeidsplassen til vedkommende - for der må det nemlig en kraftig oppgradering av de ansatte til, før det er sikkert!



*************

Et sitat til fra Sør-Trøndelag:
"Du er ikke sann
30.05.09 - 09:18
At vi valgte å bygge vei der er vel noe vi må ta på vår kappe, ikke skyld på thamshavnbanen som om du ikke viste det har eksistert i over 100 år.
Av: Sverre"


Hvorpå Hestad svarer

"vår kappe
04.06.09 - 12:19
Hadde håpet at det var mulig å få fokuset over på sikkerhetsnivået vedrørende jernbanedrift i tettbyggd strøk i 2009. Hvem som eier hva og hvem som er ansvarlig for hva er ikke interessant i denne sammenhengen. Det som er interessant er at orkla industrimuseum har en slett holdning til å drive aktivt sikerhetsarbeid. De skjuler seg bak at jernbanetilsynet har godkjent banen som den er. (Har de det?)
Av: kjell arne Hestad"


Jernbanetilsynet har neppe godkjent banen slik Orkla driver den pr i dag:
Vi har ved selvsyn sett at man kjører tvers gjennom boligfeltet, i det som er full fart for banen, uten å stanse overhodet, i og med at man har forkjørsrett, og antakelig, slik vi kan tolke ANMELDELSE MED ERSTATNINGSKAV I HUNDRETUSENKRONERS-KLASSEN(!), mener nok Orkla at de har PÅKJØRSRETT også; ikke bare forkjørsrett!

For nå har Orkla gjort alvor av truslene og kjører sak på dette, det er for GROVT!

At ikke Orkla selv seR hva de gjør og hvordan de fremstår:
Slik det nå er fremtrer de på samme måte som personer som hopper på en buss som allerede har kollidert i et amerikansk veikryss, i håp om å bli med på erstatningssaken: nå når et lite uhell med minimal skade har skjedd, anmelder de saken, for å få presset maksimalt ut av forsikringsselskapet.

DET ER DET SAMME SOM AT ET AV NORGES MEST VELSTÅENDE SELSKAPER VELTER EN STOR DEL AV DE ÅRLIGE VEDLIKEHOLDSUTGIFTER OVER PÅ ALLE OSS SOM BETALER FORSKRINGSPREMIE!

DET FÅR VÆRE MÅTE PÅ HVA ORKLA TILLATER SEG MED PENGENE VÅRE!

1 kommentar:

ErikP sa...

Artig å se at Thamshavnbanens venner mobiliserer i den uhøytidelige leseravstemningen vår!

Men på tross av en ukes jobbing, ligger de fremdeles under med 13 - 17, det er 10 som sier nei og 7 som sier dra med hele banen til Svorkmo og ovafor strøka der.....

Vennene skljønner ikke selv at dersom ikke DE kommer på banen og krever at sikkerheten blir satt i høysetet og får førsteprioritet, i stedet for å true alle og enhver som måtte bli påkjørt av toget så risikerer de absolutt alt, blir det ikke slutt på dette, både anmeldelser og påkjørsler, blir dette en politisk sak av stor betydning og da blir karvet å stenge HELE banen!

 
Blogglisten